ACT training

ACT training

  • Ontdek (weer) wat belangrijk voor je is.
  • Ontdek dat vermijden op langer termijn niet werkt.
  • Leer te stoppen met vechten tegen de dingen die onvermijdelijk zijn.
  • Leer om meer afstand te creëren van je gedachtes.
Bekijk de beschikbare data

Waar helpt deze
training mee

Waar helpt deze training mee: ACT training

Tijdens deze training ga je aan de slag om meer richting je waarden te gaan leven. We zijn vaak bezig met de dingen die we niet willen. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leert je om niet te vechten tegen datgeen wat je niet wilt, maar meer te kijken wat nu echt belangrijk is.


Je leert tijdens deze 6-weekse training om wat meer afstand te nemen van je gedachtes en deze niet zo serieus te nemen. 
ACT gaat er verder vanuit dat vechten of vermijden van hetgeen wat je liever niet wilt dat er is, geen zin heeft. Het kost vaak juist nog meer energie. ACT leert je om op een andere manier naar je problemen te kijken waardoor je een waardevoller leven gaat krijgen. Je gaat vooral d.m.v. praktische en ervaringsgerichte oefeningen aan de slag. Door direct te ervaren wat er wordt bedoeld, kan je dit eerder begrijpen en toepassen in je dagelijkse leven. 

 

In ACT staan 6 processen centraal die aan elkaar verbonden zijn en allemaal invloed hebben op de psychologische flexibiliteit.

Tijdens de trainingen wordt er veel gewerkt met (ervaringsgerichte) oefeningen en metaforen. Metaforen doen bij uitstek een beroep op het creatieve vermogen en kunnen daardoor goed een vastgeroest denkpatroon doorbreken. De vaardigheden die je leert in de therapie, kan je thuis oefenen. Hoe meer je oefent, hoe meer voordelen je er zelf van ondervindt. ACT is vooral veel experimenteren, doen en ontdekken. Je bent dus heel actief bezig.


De 6 Kernprocessen zijn:

 

1. Hier en Nu

Mindfulness is een onderdeel van ACT. Vaak leeft je hoofd in het verleden of in de toekomst. Hierdoor hebben we het gevoel dat het leven aan ons voorbijtrekt zonder iets gedaan te hebben.

 

2. Defusie

Hoe serieus neem je jouw gedachten? Afstand nemen van je gedachten, is een vaardigheid die we binnen ACT ‘defusie’  noemen. Je koppelt als het ware jouw gedachten los van jouw emoties. Gedachten zorgen voor veel problemen, anders dan dieren kunnen wij mensen met onze gedachten emoties opwekken. Wist je dat ruim 85% van de emoties wordt opgewekt door gedachten!

 

3. Acceptatie

Het accepteren van moeilijkheden en onvermijdelijke zaken is iets wat niet automatisch gaat. We zijn geneigd deze met ons mee te dragen of er tegen te vechten. Tijdens een ACT-training krijg je praktische tools aangereikt waarmee je om leert gaan met moeilijkheden.

 

4. Waarden

Wat vind je echt belangrijk in het leven? Vaak leven we naar de normen en waarden die anderen voor ons hebben ingevuld. Wie wil jij zijn en welke waarden vind jij het belangrijkste in je leven?

 

5. Zelf als context

Jezelf en je leven in een ruimer perspectief zien. Loslaten wat je volgens jezelf wel en niet kan of wel en niet mag. Hierdoor krijg je een  minder starre houding en kan je makkelijk snel inspringen op de veranderingen en/of kansen die zich voordoen.

 

6. Toegewijde actie

ACT leert je te handelen in de richting van je waardevolle doelen. Dat helpt je om jezelf iedere dag open en eerlijk in de spiegel aan te kunnen kijken. Het helpt je om tevreden te kunnen zijn over jouw acties, jouw persoonlijke inzet groot of klein. Je kunt dit doen ongeacht wat het resultaat is. 

Informatie over deze training

  • De training volg je 6 weken achterelkaar en duurt 2 uur per keer. Als er een vakantie- of feestdag tussen zit, dan schuift de training een week op.
  • De kosten zijn: €295,- excl. btw. Dit is inclusief een werkboek en thuisstudie oefeningen.
  • De groepsgrootte is max 8 personen.
  • De locatie is Connect & See Minderbroederssingel 44 te Roermond. Bij restricties wordt de training online gegeven via ZOOM.

 

Neem contact met ons op

Informatie over deze training: ACT training

Boek nu jouw training

ACT training

start: 10 maart

donderdag

19:00 uur t/m 21:00 uur

Prijs € 295.00(ex. BTW)

​"Ik weet weer waar mijn passie ligt en wat ik wil gaan doen in mijn leven. Ik heb veel energie terug gekregen en dit merkt mijn omgeving ook".

Deelnemer training Voluit Leven

​"Het was een fijne groep. Door de sfeer die neer werd gezet door de trainers, kon ik mezelf zijn. Ik heb mezelf weer gevonden!".

Deelnemer training Voluit Leven

​"Ik ben veel bewuster geworden van wat ik wil in mijn leven. Niet alleen maar doorgaan met het werk wat ik al 20 jaar doe, terwijl ik het helemaal niet meer leuk vond. Nee, ik ga mijn dromen achterna en ga doen wat ik al veel langer had moeten doen. Dank jullie wel voor deze eye-opener".

Deelnemer training Voluit Leven

​"De cursus Voluit leven was een eye-opener. Esther geeft praktische technieken en oefeningen om te leven volgens je waarden en met aandacht voor wat echt belangrijk voor je is. Dat doet ze met veel enthousiasme, persoonlijke betrokkenheid en met een prettige dosis humor. Knap hoe ze Mindfulness en ACT weet te combineren".

Deelnemer training Voluit Leven

Liever de training individueel volgen of in een groep met alleen bekenden

Natuurlijk is het ook mogelijk om deze training individueel of met een eigen groep te volgen.

Neem contact op voor meer informatie of kijk bij de individuele trainingen.